๐๐ฅ๐ข๐ฆ๐๐๐ญ ๐ข๐ง ๐ซ๐๐ฅ๐๐ญ๐ข๐ ๐ญ๐จ๐ญ ๐ญ๐๐๐ก๐ง๐ข๐๐ค
๐๐๐ฃ ๐๐๐ฉ๐๐ง๐ ๐ฌ๐๐ง๐๐ก๐ ๐๐๐๐๐ฃ๐ฉ ๐๐๐ ๐๐๐ฏ๐๐ก๐
In ons gezin is het duurzaamheid vraagstuk een veel voorkomen onderwerp van gesprek. Hoe er wordt omgegaan met onze planeet, hoe we zuiniger kunnen leven en werken en vooral ook: wat kunnen wij zelf doen?
Misschien denk je nu: ik doe al genoeg, ik scheidt mijn afval, eet wat minder vlees en denk bewust na over over wat ik koop. Dat is ook fijn en belangrijk.
Wat veel mensen niet weten is dat data veel kost. Denk hierbij aan mailtjes van nieuwsbrieven die je nooit leest maar die wel in je e-mailbox staan. Documenten die je nooit meer bekijkt maar wel in een mapje staan. Of e-mails die je 20 jaar geleden met de opkomst van e-mail bewaarde, maar die je nooit meer bekijkt.ย
Gegevensopslag kost veel geld. Het zijn kosten waar we ons vaak niet bewust van zijn. Met de digitalisering groeit de hoeveelheid gegevens wereldwijd exponentieel. Sterker nog, er wordt geschat dat meer dan 50% van alle data de afgelopen 2 jaar is gemaakt.
Waarom deze data ten koste gaat van ons milieu en jouw portemonnee? Want โhet staat toch allemaal in de cloudโ? dรกt zit dus net even anders.ย
Om alle data te kunnen โmanagenโ (denk aan toegankelijk maken, bewaren, back-uppen etc.) zijn enorm veel fysieke datacenters nodig. Die datacenters kosten veel energie en zijn daarmee niet duurzaam.
Kortom: denk de volgende keer dat je een mailtje ontvangt eens na of de mail echt bewaard moet worden of dat deze weg kan. Denk na of je echt 4 versies van een document moet bewaren of alleen de 2 meest recente. Denk na over alle nieuwsbrieven waarop je abonneert. Moet je die รผberhaupt nog ontvangen?
Ik heb de luxe dat mijn mail door mijn va wordt opgeschoond. Inclusief de melding โik heb deze (lijst) nieuwsbrieven opgezegd, want ze waren allemaal ongeopendโ hoe fijn is dat?ย
Een betere wereld begint bij onszelf, wat ga jij als eerste doen om je bijdrage te leveren?
๐ ๐ถ๐ท๐ป ๐บ๐ถ๐๐๐ถ๐ฒ: ๐๐ฟ๐ฒ๐ฎ๐๐ถ๐ป๐ด ๐๐ฎ๐ฝ๐ฝ๐ ๐ฃ๐ฒ๐ผ๐ฝ๐น๐ฒ
Het is mijn missie zoveel mogelijk mensen blij te maken. Door ze te helpen met de techniek maar ook met de marketing en de persoonlijke uitdagingen. Met website, social media vragen รฉn de juiste mindset. Voor mij is het allemaal onlosmakelijk met elkaar verbonden.